تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات زبان آذری مطالبه مردم آذربایجان است

نماینده مجلس:

تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات زبان آذری مطالبه مردم آذربایجان است

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی گفت: تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات زبان آذری مهمترین مطالبه مردم این خطه از رییس جمهوری است.

http://img7.irna.ir/1394/13940219/81600917/81600917-6439967.jpg

مهدی دواتگری، شامگاه جمعه در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نثر معاصر با اشاره به اینکه تاسیس این فرهنگستان از مهمترین قول های انتخاباتی رییس جمهوری در سفر به ارومیه است، افزود: تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات آذری نقش بسزایی در حفظ فرهنگ و تمدن مردم آذری زبان ایران دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون مردم آذری زبان ایران به خصوص مردم آذربایجان شرقی و غربی در کنار احیای دریاچه ارومیه برای حفظ فرهنگ اصیل آذری این مطالبه را از دولت تدبیر و امید دارند.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خطه آذربایجان دارای فرهنگ غنی است، ادامه داد: با تاسیس این فرهنگستان زمینه های رشد فرهیختگان این فرهنگ به وجود می آید و این اقدام از مهمترین خواسته های اصحاب فرهنگ این منطقه است.

دواتگری، یادآوری کرد: با توجه به اینکه اصحاب فرهنگ اقلیت های مختلف ایران در کنار وحدت ملی با یکدیگر، عرق خاصی نسبت به فرهنگ خود دارند، در صورتی که زمینه پژوهش و تحقیق در بین فرهنگ های آنان به وجود بیاید بدون شک موجب افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی می شود.

وی گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در زمینه قدرت نرم از پتانسیل های مستعدی برخوردار بوده و در سایه تلاش اصحاب فرهنگ، پیشگام تر از استکبار و صهیونیسم در کشورهای اسلامی حضور داریم.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ در کنار ظرفیت و ظرافت بزرگترین پشتیبان برای یک حکومت است، افزود: فرهنگ و هنر می تواند در تمامی عرصه ها از جمله سیاست، بهداشت و اقتصاد نقش آفرینی کرده و با مطرح کردن نقاط قوت و ضعف آن ها، زمینه ساز توسعه پایدار باشد.

دواتگری، با اشاره به اینکه تعدد سازمان های فرهنگی در کشور بزرگترین معضل این عرصه است، ادامه داد: در تدوین برنامه بودجه، این تعدد موجب گمراهی اعتبارهای فرهنگی کشور و مانع از نظارت قوه مجریه و مقننه بر روند اجرا در آن است.

وی اظهار کرد: برنامه بودجه در بخش فرهنگ بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حوزه علمیه قم، سپاه پاسداران و دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه ها و جدول 17 قانون بودجه توزیع می شود که این تعداد سازمان ها مانع تمرکز در حوزه فرهنگ می شود.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، جدول 17 قانون بودجه را بزرگترین خیانت به عرصه فرهنگ و هنر کشور اعلام کرد و افزود: این جدول که طی سالیان گذشته در قوانین بودجه کشور پیش بینی شده، موجب شده تا بعضی از افراد و مقامات کشور برای خود حق آبه ای ترتیب داده و به بهانه فرهنگ، دنبال اقدام های سیاسی و تبلیغاتی خود باشند.

دواتگری، یادآوری کرد: دولت هر سال در تامین بودجه فرهنگی نهایت سعی خود را انجام می دهد اما تعدد سازمان و جدول 17 به علت نظارت نکردن کافی موجب هدر رفت منابع فرهنگ کشور می شود.

وی گفت: مجلس و دولت باید این شهامت و شجاعت را داشته باشد تا برای تمرکز سازمان های فرهنگی و نظارت بر نهادهای زیر نظر جدول 17 قدم بردارد تا شاهد توسعه خدمات فرهنگی کشور باشیم.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: محدود بودن اعتبار پژوهش و تحقیق به نیم درصد عمرانی از مهمترین چالش های این عرصه در بخش ها مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی است.

محمدحسن چمیده فر، افزود: تحقیق و پژوهش در تمامی زمینه های موجب افزایش کیفیت می شود و محدودیت منابع این عرصه، زیان های جبران ناپذیری به بدنه مدیریت و فرهنگ کشور وارد می کند که در آینده، این آسیب ها خود را بیشتر جلوه می دهد.

وی اظهار کرد: این اداره کل در نظر دارد با تمامی امکانات موجود پژوهش و تحقیق در بخش های مختلف فرهنگی از جمله ادبیات، موسیقی، نویسندگی و هنرهای نمایشی را فعال کند تا بتوان از فرهیختگان این عرصه در راستای اعتلای فرهنگی استان بهره مند شد.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه 'حوزه فرهنگ مظلوم بوده، این مظلومیت را از حوزه فرهنگ بزدایید' افزود: هم اکنون اصحاب فرهنگ کشور در بسیاری از موارد جزو اقشار ضعیف جامعه بوده که اگر در راستای افزایش توان مالی این افراد قدم برداریم، می توانیم این خواسته رهبری را جامعه عمل بپوشانیم.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شبکه های اجتماعی یک نوع تهدید برای ادبیات و فرهنگ جامعه محسوب می شود و فرهیختگان باید با ورود خود به این حوزه، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

چمیده فر، یادآوری کرد: فرهیختگان باید در راستای داشتن یک شبکه اجتماعی ملی قدم بردارند تا در آینده از آسیب هایی که شبکه های اجتماعی به بدنه فرهنگ و هنر کشور وارد می کنند، جلوگیری شود.

وی، ارسال 416 اثر به دبیرخانه سومین جشنواره نثر معاصر را یک موفقیت بزرگ برای این جشنواره خواند و گفت: طبق اعلام هیات داوران این جشنواره علاوه بر رشد کمی، رشد کیفی نیز در آن قابل مشاهده است.

سومین جشنواره نثر معاصر در چهار موضوع ادبیات فولکلور و بومی آذربایجان، داستان های کوتاه، نماز و نیایش و موضوع آزاد در گستره سراسر کشور برگزار شد.

416 اثر از 276 نویسنده از 25 استان کشور به این جشنواره ارسال شد که این آثار در بخش های مختلف شامل 209 اثر داستان کوتاه، 94 اثر داستانک، 101 اثر نثر ادبی و 12 اثر در نقد و پژوهش ادبیات است.

آیین اختتامیه این جشنواره با حضور نویسندگان برتر جشنواره در مجتمع فرهنگی و هنری عبدالقادر مراغی برگزار شد.

منبع : ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, | 10:6 | نويسنده : شهروند مراغه ای |